גבע – כלבים ומזון

קדחת הקרציות – סכנה מוחשית לכלבך ולעצמך

אלפי ביצי קרציות בוקעות בימים החמים, מתחילת האביב ולאורך הקיץ, לאחר תקופת תרדמת של שישה חודשים לערך. קרצייה היא טפיל מוצץ דם, קטן אך מסוכן, בעל יכולת עמידות מדהימה נגד חומרי הדברה. לכן, בכל שנה נאלצות חברות חומרי ההדברה לפתח מוצרים חדשים, קטלניים יותר. כמו כל טפיל, גם הקרצייה עלולה להעביר מחלות, לכלבים ולבני-אדם, וזאת פרט לאי-הנעימות שכרוכה בהיצמדותה לעור ובניתוקה מהעור.

הבעיה השכיחה ביותר עליה אחראית הקרצייה, היא זיהומים בפצעי העקיצות כתוצאה מגירוד. מאחר והקרצייה לא מסוגלת למצוץ דם קרוש, יש בגופה חומר אנטי-קאגולנטי (מונע קרישה), ולכן יש סיכוי כי כלב שנעקץ מקרציות רבות, יסבול מאי-קרישת דם, מצב העשוי להוביל למוות.

בתוך גופה של הקרצייה חי טפיל-דם חד-תאי, אשר חודר למערכת כלי-הדם של הכלב בשעה שהקרצייה מוצצת את דמו. טפיל זה גורם למחלת הארליכיה, עליה ארחיב במאמר זה.

מהי ארליכיה?
ארליכיה היא מחלה נפוצה מאוד, הידועה בשמה העממי – "קדחת הקרציות". המחלה מסכנת את כל היונקים בכל רחבי העולם, ולכן גם אנו, בני האדם, נמצאים בסכנה. אזכיר את מותו הטראגי של הזמר הידוע מאיר אריאל ז"ל, שלפי מקורות לא רשמיים נפטר כתוצאה ממחלה זו.

מהו גורם למחלה וכיצד נדבקים?
כאמור, טפיל הדם החד-תאי הקרוי "ארליכיה", מצוי לרוב בתוך גופן של הקרציות, וברגע שהן מוצצות את דמו של הכלב, חודר הטפיל בעזרת הרוק של הקרצייה לגופו של הכלב. צורת הדבקה נוספת, אך נדירה, היא עירוי דם רשלני.

מהם סימני הקדחת?
כמו ברב המחלות, התגובה הראשונית היא עלייה משמעותית בחום הגוף. הסימן הבולט לקדחת הקרציות הוא שהחום לא יורד גם לאחר טיפול תרופתי רגיל. כעבור מספר שבועות נבחין בהחמרה: בלוטות הלימפה יתנפחו, יחלו דימומים מהאף והפה, ויופיעו דימומים תת-עוריים ודימומים בריריות הפה ובאברי-המין. הכלב יסרב לאכול, מצב רוחו ידרדר מיום ליום (ההחמרה מתרחשת ככל שעוברים יותר מחזורי דם בתוך הגוף), גופו נחלש ומתקשח (כפות הרגליים מתקשות), עד שלבסוף יופיעו סימני אנמיה – ואחריהם מוות.

מהו הטיפול בכלב החולה?
במידה וקבע ווטרינר כי כלבכם לוקה בקדחת הקרציות, יחל טיפול אנטיביוטי, לרוב בחומרים ממשפחת הטטראציקלינים, להם טווח פעילות רחב מאוד. חשוב לזכור, כי אסור לתת מוצרי חלב לכלב בזמן הטיפול באנטיביוטיקה מסוג זה. במידה והכלב במצב חמור, אין מנוס מנתינת עירוי דם.

האם ניתן למנוע את קדחת הקרציות?
כן, קיימים כיום בשוק אבקות וחומרי הדברה חזקים וארוכי-טווח לדחיית קרציות וטפילים מהעור. קראו היטב את הוראות השימוש, מאחר וישנם תכשירים החזקים מדי לגורי כלבים. בנוסף חשוב לדעת, כי רוב התכשירים המיועדים לכלבים אינם מתאימים לחתולים!

מהו התכשיר העדיף? קולר נגד קרציות, אבקה או ריסוס?
כלב שחי בבית, יטופל בחומרי ריסוס הנספגים בגופו ולא באבקה, אשר מתפזרת באוויר ומלכלכת את הבית. האיבוק מתאים לכלב החי בחצר, אך להשלמת הטיפול המונע חשוב גם לרסס את איזור המרבץ של הכלב בחצר בחומר מרוכז, המיועד למכלאות.
קולר נגד קרציות טוב גם לכלב החי בבית וגם לכלב שחי בחצר. הקפידו להוריד את הקולר לפני מגע עם מים; המים מורידים את ריכוז החומרים בקולר ובנוסף קיימת סכנת הרעלה אם הכלב השוחה בולע מים המכילים את החומר המומס.

היכן כדאי לרכוש תכשירים אילו?
ברשתות השיווק מוכרים מוצרים רבים, אך לרוב אין בנמצא איש מקצוע שיכול לענות על שאלות, עליהן אין תשובה בתווית. לכן מומלץ לרכוש מוצרים אלה בחנויות קטנות לחיות-מחמד או במרפאות וטרינריות, בהן תקבלו שירות מאנשי מקצוע.

טיפ אחרון לסיום:
לעתים קרובות, נמצאות בתוך גוף הקרצייה אלפי ביצים. מעיכת הקרצייה בלבד (בעזרת אבן או בנעל) עלולה להשאיר "דור המשך" – לכן חשוב להשמיד ממש: קחו בקבוק פלסטיק, שימו בו אבקה נגד קרציות וקצת מים, השליכו את הקרציות פנימה וסגרו את הפקק. דרך יעילה נוספת היא שריפת הקרצייה בעזרת נר או גפרור.

ניתן לפנות אליי בשאלות נוספות בנושא.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה