גבע – כלבים ומזון

צדיק תמים או נוכל בלבן? – המדריך המקוצר לזיהוי וטרינר נוכל

הווטרינריה היא רפואה פרטית, בדומה לרפואה פרטית של בני-אדם, אך חלק קטן מהוטרינרים בישראל מנצלים את תמימות לקוחותיהם וגובים מחירים מופקעים. הנה כמה עצות שכדאי להכיר, לטובתכם ולטובת כלבכם.

אם חיים הכט, מגיש ויוצר התוכנית "יצאת צדיק", היה בודק את תחום הווטרינריה בארץ, בוודאי היה מגלה כי בין הלבושים בלבן מסתתרים גם נוכלים, המנצלים את חוסר הידע של בעלי הכלבים ונותנים אבחנות רפואיות מטורפות – ובסופן חשבון גבוה לתשלום. לעיתים קרובות מדובר בנוכלות לשמה.

בכל שנה מסיימים את לימודיהם וטרינרים רבים, שלמדו בישראל או בחו"ל – ומצטרפים למעגל העבודה. הריבוי העצום יצר תחרות עסקית קשה ומרה. למרבה הצער, ישנם מספר וטרינרים שאינם יודעים להתמודד עם תחרות באופן הוגן, והם פועלים ממש כמו האינסטלטורים והטכנאים – "הכוכבים השחורים" שחיים הכט גילה בעונה הראשונה של "יצאת צדיק".

במאמר זה קיבצתי עבורכם מספר עצות שיעזרו לכם לדעת האם ה"דוקטור" שבידיו אתם מפקידים את חיית המחמד שלכם הוא צדיק, או נוכל בתחפושת. אחלוק איתכם את המידע שרכשתי בדרך הארוכה – מתוך ניסיון עשיר ו"חיכוך" יומיומי עם אינספור וטרינרים ברחבי הארץ.

חשוב להדגיש כי וטרינר הוא בעל עסק לכל דבר – גם הוא צריך לשלם הוצאות קבועות, כמו שכר דירה, שכר לעובדים, תשלום לספקים וכו'. כמו-כן, מדובר ברפואה פרטית, כלומר – מגוון מחירים, מגוון דעות ומגוון אבחנות רפואיות.

בדיקת דם:

במקרים מסוימים יש צורך לבצע בדיקת דם, על-מנת לדעת ממה סובל הכלב ומה הוא נושא בגופו. הוטרינר, להבדיל מרופא המטפל בבני-אדם, נאלץ – תמיד – לטפל ב"חולה חסר הכרה", שכן הכלב אינו מסוגל לדבר ולהסביר מה כואב לו והיכן בדיוק. זו הסיבה שהוטרינר נאלץ "לגשש בחשכה" ולתחקר את בעלי הכלב, במטרה לגלות מה התרחש בימים האחרונים וברגעים האחרונים לפני שהגיעו לבדיקה.

ישנם וטרינרים המנצלים את עניין "חוסר ההכרה" וממהרים לבחור בבדיקת דם, גם אם מדובר בבעיה רפואית שאינה מצריכה זאת, כלומר: ניסיונו הוטרינרי מאפשר לו לדעת ממה סובל הכלב, אך הוא בוחר לנצל את חוסר הידע של הלקוח וקובע כי רק בדיקת דם תבהיר את הנסתר. וטרינרים כאלה, ינצלו כל צליעה קלה או הקאה בודדת כאמתלה לבדיקת דם יקרה ומיותרת.
מבחינת כלכלית, חשוב לדעת כי ציוד רפואי שרוכשות מרפאות פרטיות הוא יקר מאוד. אחת השיטות "להחזיר" במהרה את ההשקעה היא שיטה זו – ביצוע בדיקות דם רבות, גם אם אין צורך בכך.

הפתרון תלוי במידה רבה בבעל הכלב. עליכם לשאול את הוטרינר האם ניתן לאבחן את הבעיה רק באמצעות בדיקת דם, או שמא ניתן להמתין מספר ימים – ואם הבעיה לא תיפתר לבצע את בדיקת הדם.
בכל אופן, אל תהיו עם יד קלה על הארנק. בקשו הסברים על אופן הבדיקה, שאלו שאלות והראו התעניינות. ייתכן ושפת הגוף של הוטרינר תסגיר אותו כשייאלץ להתחיל "להמציא" הסברים.
חשוב להבין: בכל מקצוע ובכל תחום יימצאו אלה שאוהבים "לנפח" את החשבון, ברגע שיבינו שיש להם אפשרות כזו. איך אומר חיים הכט? אל תהיו פראיירים!

מזון רפואי:

בארץ וברחבי העולם ישנן חברות רבות המייצרות ומשווקות מזון יבש לכלבים. במסגרת תהליך השיווק האגרסיבי, הבינו מומחי השיווק של חברות אלה כי וטרינר נתפס ע"י מגדלי הכלבים ובני משפחותיהם כדמות אמינה ובעלת ידע רלוונטי. התדמית החיובית הזו מובילה את מערך השיווק של חברות רבות.

בעבר הלא רחוק עסקתי בתועמלנות וטרינרית של אחת מהחברות הגדולות בארץ. תפקידי היה, למעשה, לשכנע את הוטרינרים להמליץ על מוצרי החברה תמורת תמלוגים מוגדרים וידועים מראש שהוטרינרים אמורים לקבל. למען ההגינות יש לומר כי היו וטרינרים רבים שפשוט "בעטו בי" ו"זרקו אותי" יחד עם כל שאר התועמלנים ולא היו מוכנים לשמוע אפילו בחצי אוזן על סרגל התמלוגים, אך היו וטרינרים, לא אחד ולא שנים, שמאוד אהבו את הרעיון ואף פתחו במשא ומתן במטרה להשיג תמלוגים גבוהים יותר.

חברות המזון הגדולות משווקות גם מוצרים מזון רפואיים, בניסיון לתת מענה לבעיות רפואיות בעזרת מוצר תזונתי. המוצרים האלה יקרים מאוד ולא תמיד עדיפים על מזון רגיל או על מוצרים זולים יותר! חלק מהוטרינרים ימליצו על מזון "מיוחד", אותו ניתן לרכוש, כמובן, רק אצל הוטרינרים – ואפילו תקבלו משלוח חינם!

עכשיו כשאנו מבינים יותר את השוק, עלינו להבין כי יש לבדוק מה עומד באמת מאחורי המלצתו התזונתית של הוטרינר – האם טובת הכלב, או אולי הרצון לממן טיול לקפריסין עם בני משפחתו?

חיסון נגד תולעת הפארק:

"תולעת הפארק" נפוצה בעיקר באזור תל-אביב. וטרינרים רבים ממליצים לבצע "חיסון" נגד תולעת זו, הנפוצה בפארקים השכונתיים ובמקבצי צמחיה בעיר. חשוב להבין, שטיפול נגד תולעת הפארק אינו חיסון, אלא טיפול – כלומר אין הבטחה שמחר בבוקר כלבכם לא ידבק בתולעת הפארק. למרות זאת, נרשם הטיפול הזה בפנקס החיסונים תחת הכותרת "חיסון". כמובן שמרבית הוטרינרים מסבירים כי מדובר ב"תילוע" ולא בחיסון.

צילום רנטגן:

בדומה לעניין בדיקת הדם, גם בתחום צילומי הרנטגן ישנם וטרינרים הממהרים להפנות לצילום, אפילו אם אין בכך צורך ממשי. הרי אנחנו, בעלי הכלבים, איננו יכולים לדעת מתי בדיוק יש להפנות לצילום!
גם כאן, אני ממליץ לשאול ולתחקר את הוטרינר אם העניין נחוץ, ולבקש הסבר על החשד הרפואי שהביא אותו להחלטה.

ברפואה הוטרינרית, כמו בכל רפואה פרטית, תמיד מומלץ לגשת לחוות דעת נוספת, ולא להחליט בחופזה. כמובן שאם מדובר במקרה חירום – תאונת דרכים, נפילה לבור עמוק וכדומה, יש לפעול במהירות ולא תמיד יהיה את הזמן הדרוש לחוות דעת שנייה.

שלשולים וקיבה רכה:

אצל גורי כלבים נפוצה תופעה של "קיבה רכה", כלומר – צואה נוזלית. וטרינרים רבים מנצלים את הפאניקה של בעלי הכלב החדשים וממהרים לקבוע, כי מדובר בבעיית מעיים קשה ומיד מכריזים כי קיים חשד לפארבו-וירוס. כעבור כמה דקות רוכש בעל הכלב תרופות יקרות והחשבון קופץ השמיימה. אצל גורים, ייתכן ומדובר אך ורק בשלשול קל, הנובע משינוי של המזון.

לאחרונה רכש ממני זוג צעיר מצפון הארץ גור גולדן רטריבר. למחרת החל הגור לשלשל מעט והזוג ההיסטרי לקח אתו לוטרינרית. הוטרינרית קבעה כי מדובר בפארבו-וירוס ודרושים שלושה ימי אשפוז. בני הזוג ההמומים התקשרו אליי וביקשו להפעיל את האחריות שהבטחתי. הסברתי להם, שלפי הסימנים עדיין מוקדם לשלול את האפשרות של "קיבה רכה", וייתכן ולא מדובר בפארבו-וירוס. ניסיתי להסביר לבני הזוג על ה"טריק" הידוע, אך בני הזוג התעקשו לאשפז את הגור, ודרשו שאשלם.

ביקשתי לדבר עם הוטרינרית. העליתי בפניה תהיות על הקלות בה נתנה אבחנה של פארבו-וירוס, שלמיטב ידיעתי דורשת בדיקות שונות כמו דם ושתן. ביקשתי שתסביר מדוע הכריזה על הצורך באישפוז מיידי. הוטרינרית ניסתה להתחמק ולא הצליחה לתת תשובה משכנעת. ביקשתי שתחזיר את בני הזוג אל הקו.

בהמשך השיחה עם בני הזוג, התעקשתי לקחת את הגור בחזרה ולהחזיר לזוג את מלוא כספם. הם הסכימו וביקשו שניפגש באזור תל-אביב.

כעבור עשרים דקות, עוד לפני שהספקתי לצאת לדרך, התקשרו שוב בני הזוג וביקשו שלא אצא, משום שהגור חזר לחוש בטוב. שאלתי אותם מה היה הטיפול הוטרינרי שניתן – הם אמרו שלא ניתן שום טיפול. מסתבר שכאשר עזבו את המרפאה, חזרה בה הוטרינרית המפוחדת והודתה שניתן לצאת מפארבו-וירוס לבד. אתם מבינים מה זה? מפארבו-וירוס אפשר להחלים לבד!!!

לסיכום:

לשמחתי רוב הוטרינרים בארצנו הקטנטונת הם אנשים אמינים, הפועלים מתוך הגינות גבוהה מאוד ואהבה כנה לבעלי חיים. מרביתם מאמינים בדרך הישר והולכים בה. כאמור, ביניהם מסתתרים גם נוכלים קטנים המנצלים את התדמית האמינה שעוטפת (ובצדק) את קהילת הוטרינרים בארץ.

כמו בכל שירות מקצועי, מומלץ תמיד לגשת לוטרינר מוכר וידוע, אך גם כאן אל "תעצמו עניים" – לא תמיד הוטרינר הוותיק והמוכר, הוא זה שמטפל בפועל בכלבכם – לא תמיד הוא זה שמניח את הסטטוסקופ ושומע את פעימות הלב של כלבכם החולה, אלא וטרינר שכיר וצעיר וחסר ניסיון. אין זה פלא שחברות כוח האדם, ולא משנה באיזה תחום, דורשות מעובדים חדשים ניסיון של מספר שנים. לא כל מה שלומדים בבית הספר ובאוניברסיטה מתרחש בחיים האמיתיים.

ועוד עצה אחרונה ודי – תמיד נסו לקבל חוות דעת נוספת, אפילו טלפונית. ברפואה כמו ברפואה, יש מגוון דעות ומגוון אבחנות רפואיות. אל תשכחו שגם רופאים הם בני-אדם, ולפעמים גם הם טועים.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה