גבע – כלבים ומזון

כיצד לבחור את הכלב המתאים ביותר?

מרבית האנשים המעוניינים להכניס כלב לחייהם, אינם יודעים בדיוק איזה כלב ברצונם לגדל ואין להם מושג סביר בנוגע להנחיות והשיקולים הבסיסיים בבחירת כלב חדש. במאמר זה ריכזתי עבורכם מספר נקודות חשובות אשר יסייעו לכם לבחור את הכלב הבא שלכם.

שעיר או חלק?
בתוקף תפקידי כמנהל כלביית גבע בקיבוץ להב, אני נתקל לעתים קרובות בלקוחות (בעיקר נשים), שאומרות את המשפט הבא: "אני לא רוצה כלב שעיר – הנשירה בבית תוציא אותי מדעתי". לרוב אני נוהג להגיב בהומור לאמירה כזאת – ומציע להן לאמץ דג כחיית מחמד.

ועכשיו ברצינות – אין כל משמעות לאורך השיער של הכלב. כל כלב משיר שיער, בין אם שערותיו קצרות או ארוכות. לאורחים שלכם וגם לכם, אין זה משנה אם מקבצי השיער המפוזרים בסלון מורכבים משערות קצרות או ארוכות. כל כלב משיר שיער – זהו תהליך טבעי שמותאם לחילופי העונות והמעבר מקור לחום לאורך השנה.

עצתי, למי שאינו מסוגל להתמודד עם בעיה זו – לגדל את הכלב בחצר. אם אין חצר, עדיף לוותר על רכישת כלב, כדי למנוע ריבים עתידיים, שיביאו בסופו של דבר למסירת הכלב לאחת מהאגודות.

ריר הנובע מאף פחוס
ישנה קבוצה די רחבה של כלבים, בעלי אף פחוס. אצל כלבים אלה קו הלסתות אינו שווה, מה שגורם לסגירה לא טובה של השפתיים. מאחר והשפתיים אינן נסגרות כהלכה, לעתים נוזל ריר מפיו של הכלב, בעיקר אחרי פעילות גופנית, כאשר הכלב מתנשף. זוהי נקודה שחשוב לקחת בחשבון, בהתאם לבית המגורים – חצר, בית משותף וכו'.

מזג וקווי אופי
גזעי הכלבים השונים והמגוונים, ניחנו, כל אחד, בתכונות אופי שונות. בחירת כלב בעל קווי אופי ומזג המתאימים לאורח החיים של בעליו, היא החלטה משמעותית ביותר, החלטה ממש קריטית. לדוגמה, זו תהיה שטות מוחלטת לבחור בכלב ציד, כאשר מדובר בבני-בית מבוגרים, שאין ביכולתם לצאת לפארק השכונתי ולהריץ את הכלב מדי יום ביומו. עוד דוגמה היא כלבים בעלי יצר שמירה מפותח – יש לזכור כי כל עוד אינכם גרים בחוות בודדים בנגב, לא כדאי לבחור בכלב השייך לקבוצת הנבחנים.

כלב גדול או קטן?
לגודל הכלב אין משמעות בהיבט של הטיפול היומיומי – זהו מיתוס חסר בסיס! צריך להוציא לטיול כל כלב, קטן כגדול; גם לזה צריך לתת מזון וגם לזה; כל כלב דורש תשומת לב וזמן. למימדי הכלב אין שום משמעות, פרט לנושא אחד, הברור מאליו – ההוצאה הכספית על מזון וטיפולים וטרינריים – הנקבעים על-פי גודל הכלב.

זכר או נקבה?
בישראל קיימת העדפה ברורה לזכרים. לנקבות כמעט ואין ביקוש. ראוי לציין כי לכל אחד מהמינים יש יתרונות וגם חסרונות, אותם אפרט האופן כללי:
הזכר נחשב בדרך-כלל יפה יותר מהנקבה. אולם, הוא נוטה להטיל שתן על כל חפץ בולט – פעולה טבעית של סימון טריטוריה. בנוסף, הזכר נוטה להתעמת עם זכרים אחרים ולהילחם על מעמדו. אם הגיע לחוטמו הרגיש ריח של כלבה דורשת (הריח יכול להגיע ממרחקים עצומים!), הוא יעשה כל שביכולתו לצאת מהבית ולנסות להמשיך את השושלת. כמובן שסירוס פותר את בעיית ההתנהגות הגברית, אך יוצר בעיות חדשות, ולעתים נחשב בלתי-הומני.

באופן יחסי, הנקבה תמיד תהיה עדינה יותר ורגועה. היא לא תיקלע לקרבות עקובים מדם ולא תטיל מימיה בכל פינה. לרוב, הנקבה גם נוחה יותר לאילוף. החיסרון המשמעותי ביותר אצל הנקבות הוא עונת הייחום – הדרישה – היוצרת מהומה רבתי ומושכת כלבים זכרים מכל האיזור שפשוט נדבקים אל המסכנה, תוך התעלמות מוחלטת מכל דבר אחר… הפתרון הטוב ביותר לבעיה זו הוא שיכון הכלבה בפנסיון במשך תקופת הייחום. כמובן שגם אצל הנקבות העיקור מפסיק את הייחום והפעילות המינית, אך שוב, גם אצל נקבות עיקור יוצר בעיות חדשות ולעתים נחשב בלתי-הומני.

אז איזה כלב בוחרים?!
לכל אחד מאיתנו סגנון חיים אחר. חלקנו בעלי משפחות, חלקנו רווקים; לחלקנו בתים עם חצרות גדולות וחלקנו גרים בבתי דירות צפופים. לחלקנו זמן פנוי רב וחלקנו עמוסים עד מעל הראש… בחירת הכלב המתאים ביותר עבורנו צריכה להיות בהתאם לאורח החיים האישי שלנו.

מומלץ לעשות רשימת ציפיות מהכלב ("מה אני רוצה לקבל מהכלב"), להכין רשימת "מוקשים" ("מה יכול להקשות על הטיפול בכלב") ובהחלט הייתי ממליץ להתייעץ עם גורמים מקצועיים בנושא. ברוב המקרים, יעוץ כזה, בשיחת טלפון פשוטה, לא יהיה כרוך בתשלום – אבל יסדר לכם את הבלגן בראש.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה