גבע – כלבים ומזון

שיפור התקשורת עם הכלב

הכלב נחשב לבעל חיים אינטליגנטי ביותר ומוחו, כמו המוח האנושי, הוא חידה מדעית ארוכת שנים. במשך שנים ניסו מאלפי חיות ללמד בעלי חיים שונים לדבר. הצלחה מדעית משמעותית בניסויים אילו התרחשה בעולם המים במשפחת היונקים המופלאה – הדולפינים. זו עובדה, כי לכלב ולבעלי חיים נוספים אין מיתרי קול רגישים כמו לאדם ולדולפין, אך הבנת אוצר מילים רחב אפשרית ונחוצה לחיי השיתוף בין האדם והכלב.

לבעלי כלבים ותיקים לא אחדש דבר, אך אולי אצליח להוסיף במקצת כיצד לשפר את התקשורת המילולית עם הכלב. לחדשים שבייננו אספר סיפור קצר, שיוכיח את החשיבות והנוחות שבאוצר מילים.

פעם שהייתי מגיע לתא של נירוונה, הכלב הצבאי שלי, זכיתי לקבל מתנה חומה וריחנית. מה שהרגיז אותי במיוחד הוא שלמרות שהקפדתי להוציא את נירוונה לאחר האכלה לטיול מחוץ לתא, הוא תמיד היה עושה את צרכיו בתא. מאחר שמאז ומתמיד גידלתי כלבים, שיערתי שניתן ללמד את הכלב לעשות צרכים לפי פקודה והתחלתי במשימה.

בכל פעם שנירוונה היה עושה את צרכיו מחוץ לתא אם נוזלי או מוצק, אמרתי "בבה" בצירוף פקודת עידוד "כלב טוב". למרות הצחוק והלעג שספגתי מצד החברים והמדריכים המקצועיים, למד נירוונה כעבור חודש וחצי לעשות צרכיו לפי פקודה ואז אני צחקתי על החבר'ה.

אוצר מילים הוא בעצם רצף פקודות עזר לבני המשפחה. ניתן ללמד את הכלב מספר עצום של מילים. חובה שהמילים תהיינה שימושיות. כלומר, משפחה שמתגוררת בקרבת הים זקוקה למילה "להתנגב", מאחר והכלב נרטב פעמים רבות, ואילו הסיכוי שכלב באר שבעי יירטב הוא מזערי למדי. יש להקפיד להשתמש במילה קצרה, רצוי בעלת שתי הברות. למשל, אם ברצונכם ללמד את הכלב להיכנס למקום מסוים, אל תאמרו "כנס לכאן", אלא אמרו "פנימה". שילוב תנועת יד או חפץ, יקצר את תהליך הלמידה ויחזק אותו. להלן כמה דוגמאות, שתוכלו להסתייע בהן:

הלבשת מחסום – אמרו "מחסום" לאחר שהלבשתם אותו. עודדו את הכלב ותנו פרס, כגון מזון אהוב. אם תקפידו על כך, בעתיד הכלב יסגור את פיו ויאפשר להלביש את המחסום.

לאוטו -לפני נסיעה מראים לכלב את המפתחות, רצוי גם לנענע אותם.

פנימה -לפני כניסה לחדר או לחצר, הצביעו עם יד ימין.

החוצה -הכלב נכנס לחדר מסוים בבית או לחצר של שכן.

רוצה החוצה – הכלב נעמד בקרבת הדלת ומחכה.

מלונה:הכלב נכנס למלונה.

רוצה לאכול – הכלב ממתין ליד קערת המזון.

לסרק:הכלב נשכב על הצד ללא תזוזה ומאפשר לסרק.

רצועה:הכלב מביא את הרצועה ממקומה או נעמד בקרבתה.

הטיפ של "טופי":

אל תתביישו!!! דברו עם הכלב כאילו הוא אדם. המעשה יהפוך את כלבכם לאנושי יותר. כדי שהשכנים לא יחשבו שאתם משוגעים, עשו זאת כשאין איש בסביבה.

אהבתם את המאמר? שתפו!

בפייסבוק
בוואטסאפ
במייל
הדפסה